Artrose duim (CMC1)

Hieronder vindt u algemene informatie over artrose van de duimbasis (CMC1 artrose). Maak een afspraak met Dr. Melenhorst voor een analyse van uw klachten en persoonlijk advies over de behandelmogelijkheden.

Over artrose van de duimbasis

Artrose is een aandoening, waarbij het kraakbeen van een gewricht versleten is. In een normaal gewricht zorgt kraakbeen voor een stootkussen tussen de botten die het gewricht vormen. Dit maakt een soepele en pijnloze beweging tussen deze botten mogelijk. Bij artrose schuurt bot tegen bot, waardoor er pijn optreedt. Atrose van de duimbasis wordt ook wel duimbasisartrose, CMC1 artrose of duimbasisslijtage genoemd. Het geeft pijnklachten en bewegingsbeperking ter plaatse van de duimbasis (zie figuur 1).

Vrouwen krijgen duimbasis artrose vaker dan mannen. Meestal ontstaat het na het veertigste levensjaar. De aandoening komt vaak beiderzijds voor. Een eerder letsel van het gewricht, door bijvoorbeeld een breuk, vergroot de kans om (sneller) artrose te krijgen.

De belangrijkste klacht bij CMC1 artrose is pijn. Dit treedt op bij het vastpakken van voorwerpen met de duim en vingers (pincetgreep), zoals bij het openen van potjes of het omdraaien van een sleutel. Zware belasting van de duim maar ook weersveranderingen kunnen de pijn uitlokken. Bij vorderende slijtage kan al de geringste beweging pijn opleveren. Door de pijn neemt de beweeglijkheid en de kracht van de duim af. Daardoor verliest de duim aan functie en treden beperkingen op in het dagelijkse functioneren.

De diagnose stelt dr. Melenhorst op basis van uw klachtenpatroon en op lichamelijk onderzoek. Aanvullend worden röntgenfoto’s gemaakt ter analyse van de aard en uitgebreidheid van de artrose.

Figuur 1. Artrose duim (CMC1)

De slijtage (artrose) is gelokaliseerd aan de basis van de duim.

Omhoog