Artrose vinger

Heeft u onbegrepen pijn aan de vinger? Mogelijk is artrose de oorzaak. Maak een afspraak met Dr. Melenhorst voor een analyse van uw klachten en een persoonlijk advies over de behandelmogelijkheden.

Over artrose van de vinger

Artrose is een aandoening, waarbij het kraakbeen van een gewricht versleten is. In een normaal gewricht zorgt kraakbeen voor een stootkussen tussen de botten die het gewricht vormen. Dit maakt een soepele en pijnloze beweging tussen deze botten mogelijk. Bij artrose schuurt bot tegen bot, waardoor er pijn optreedt. De artrose kan voorkomen in alle gewrichten van de vingers.

De belangrijkste klacht bij artrose van de vinger is pijn. Dit kan optreden bij het vastpakken van voorwerpen of bij licht stoten van de vinger. Bij ernstige slijtage kan al de minste of geringste beweging pijn opleveren. Naast pijn kan ook het uiterlijke aspect van de vinger veranderen. Soms is dit cosmetisch storend. Bij vorderende slijtage van de gewrichten neemt de beweeglijkheid en de kracht van de vinger af. De beperkingen in het dagelijkse functioneren variëren van minimaal tot ernstig.

Vrouwen krijgen vaker artrose dan mannen. De aandoening komt geregeld beiderzijds voor. De meeste gevallen van artose ontstaan door een combinatie van aanleg en jarenlange (over)belasting van een gewricht. Wanneer er een eerder letsel van het gewricht is geweest, bijvoorbeeld een breuk, dan is de kans groter dat u (sneller) artrose krijgt. Slijtage kan voorkomen in één gewricht of in meerdere gewrichten tegelijkertijd.

De diagnose stelt dr. Melenhorst op basis van uw klachtenpatroon, lichamelijk onderzoek en met röntgenfoto’s.

Meer over de operatie ...