Hoofdpijn

Over de behandeling van hoofdpijn met Botox®

Hoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat sommige typen hoofdpijn succesvol te behandelen zijn met Botox®. Dit geldt in ieder geval voor migraine en spanningshoofdpijn.

MIGRAINE

Migraine is een uit het niets opkomende, zeer heftige hoofdpijn. De hoofdpijn zit vaak aan één kant van het hoofd en kan enkele uren tot enkele dagen aanhouden. Soms zien mensen tijdens een migraineaanval flitsen en het liefst wordt tijdens een aanval fel licht gemeden. Misselijkheid en overgeven komt vaak voor.

De oorzaak van de migraine is nog niet volledig opgehelderd. De meest genoemde oorzaak is vaatspasme: een samenknijpend bloedvat in het hoofd. Een andere uitlokker van migraine is het onwillekeurig aanspannen van spieren in het aangezicht. Met name de voorhoofdspieren en fronsspieren spelen hierbij een rol. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat Botox® bij de meerderheid van mensen met migraine effectief is. Dit betekent helaas niet dat er nooit meer een migraine aanval kan optreden. Wel vermindert het aantal en de hevigheid van de aanvallen aanzienlijk.

De Botox® behandeling van de voorhoofdspieren bij mirgaine is pijnloos en neemt ongeveer 15 minuten in beslag. Het duurt enkele dagen voor het maximale effect is bereikt. U houdt drie tot zes maanden baat van de behandeling. Het is geen probleem om deze nadien te herhalen. Bij ernstige vormen van migraine is het aan te raden om de behandeling tijdig te herhalen.

SPANNINGSHOOFDPIJN

Bij spanningshoofdpijn is er meestal sprake van een drukkende pijn of een bandgevoel om het hoofd. Soms straalt de pijn uit vanuit de schouders of nek. In tegenstelling tot migraine is er geen sprake van flitsen of misselijkheid, en is de hoofdpijn vaker aan beide kanten van het hoofd aanwezig.

Eén van de veronderstelde oorzaken van spanningshoofdpijn is overmatige spierspanning, met name van het voorhoofd . Dit is zeer effectief met Botox® te behandelen.

De behandeling van de voorhoofdspieren is pijnloos en duurt ongeveer 15 minuten. Het duurt enkele dagen voor het maximale effect is bereikt. Na 3 tot 6 maanden werkt de Botox® uit, maar het is geen probleem om de behandeling nadien te herhalen.

Lees hier meer over de achtergrond en werking van Botox®, de werkwijze van dr. Melenhorst, en de meestgestelde vragen over behandelingen met Botox®.